HÍREK
ESETTANULMÁNYOK

HOL VAN A BANÁNHÉJ?

Az építkezési folyamatot sajnos olyan területként kell elképzelni, ahol nincs egy talpalatnyi hely sem, amely „banánhéjmentes” lenne. Ha tudjuk mire kell számítanunk, és van kapaszkodónk, akkor csökkenthető a rizikó. 

 

Ezzel együtt kiemelnék egy tipikus jelenséget, amely rendkívül gyakran okoz problémákat: sokszor hallhatjuk azt, miszerint az a baj, hogy a fogyasztók nem kötnek szerződést. Ez tényleg sokszor gondot jelent , mert részletes szerződés nélkül mind a fogyasztónak, mind a vállalkozónak minimálisak az esélyei a jogérvényesítéshez. Ez annál is inkább így van, mert még akkor sem könnyű a helyzet, ha van szerződés. A jogsértő vállalkozások ugyanis rutinosan aláírnak bármilyen szerződést, ezzel mintegy elaltatva a megrendelő gyanakvását. Így a fogyasztó kifizeti a szerződésben rögzített vállalkozási díj 10-20 százalékát, előlegként a munkálatok elkezdésére, azzal, hogy a fennmaradó összeg a munkálatok, befejezésekor kerül kifizetésre.

 

A probléma akkor jelentkezik, amikor a vállalkozó kb. 3 hét után további összegek kifizetését kéri úgy, hogy még az addig átadott pénz ellenértékét sem kapta meg a megrendelő. A fogyasztó ilyenkor már nehéz helyzetbe kerül, hiszen szószerint zsarolhatóvá válik. Ugyanis, ha nem fizet, a vállalkozó nem folytatja a munkát, így adott esetben 20%-kal kevesebb pénze marad a felújításra. Ha fizet, fennáll a veszélye annak, hogy „dezsavű” érzése lesz. A hozzánk érkező panaszokból sokszor azzal is találkozunk, hogy a vállalkozó a munka folytatásaként határozta meg a további pénz kifizetést, annak ellenére, hogy az előző „napirenden kívüli” kifizetéskor nyilatkozatot írt alá, arra vonatkozóan, hogy a munka befejezésig nem kér több pénzt.

 

A papírok és a nyilatkozatok tehát semmiképp nem jelentik azt, hogy a fogyasztónak nem kell elővigyázatosnak lennie. A jogsértő cégek/vállalkozók ugyanis tudják, hogy az ilyen papírokban foglalt jogok csak polgári perben érvényesíthetők velük szemben. Ha időközben netán megszűnik a vállalkozás, akkor hiába a megnyert per, az esetlegesen megítélt kártérítést nem lesz kin behajtani. Ezzel természetesen nem azt mondom, hogy a szerződések nem fontosak, ellenkezőleg, a szerződés elengethetetlen, de még ennél is több óvatosság, és megfontoltabb magatartás kell a fogyasztó részéről a jóvátehetetlen hibák elkerüléséhez.